Studentlivet i Uppsala

Orientation week, eerste colleges en.. ZON!

Lieve allemaal,

Zelf vond ik het nog niet echt tijd om jullie weer te gaan verblijden (?) met een verhaaltje over mijn leven hier, maar pas toen ik me bedacht dat ik al vrij veel weer ben vergeten dacht ik dit toch maar even op te schrijven en met jullie te delen!

Vorige week maandag begon de Orientation week. Dit is een soort introductieweek voor de internationale studenten in Uppsala. Nu gaat het hier echter niet zozeer om de introductie tot de stad, maar meer om een vraag bij welke nation je je aansluit. Uppsala telt 13 nations en dit valt een heel klein beetje eigenlijk maar te vergelijken met de studentenverenigen zoals we ze in Nederland kennen. Elke nation vertegenwoordigt van oudsher een gebied in Zweden (Uppland, Stockholm, Goteborg, etc). Iedereen wordt hier eigenlijk lid van een vereniging, zelfs internationals. Het is een plaats om nieuwe mensen te ontmoeten, fika te doen, te gaan eten en te gaan stappen. Sommige nations hier kennen echt grote clubs, en je moet dit dan ook zien als het uitgaan voor de studenten. Niemand gaat hier echt "in de stad" uit of uit eten, alleen al vanwege het feit dat voor een biertje al snel een tientje mag worden neergelegd en een hapje eten al snel zo'n dertig euro kan zijn.

Nou, wat heb ik dan gedaan deze week bij de nations? Ik heb werkelijk van alles gedaan! Pannenkoeken gegeten, bierproeverij, fika, uitgaan, een typisch Zweeds spelletje gespeeld en vooral veeeel in de rij gestaan om naar binnen te kunnen. Dit gaf vaak tot het resultaat dat activiteiten vol zaten en je ineens wat anders moest gaan verzinnen. Gelukkig waren de rijen vaak ook wel gezellig, omdat je zo steeds met andere exchange students een praatje maakt tijdens het wachten. Maar goed, bij al die ongezonde dingen hoort natuurlijk ook weer even wat gezonder doen, waardoor ik maandagavond ben wezen floorballen, dinsdagavond zumbales heb genomen en morgen waarschijnlijk weer een dansje ga wagen (en dan heb ik het nog niet eens over mijn mooie fietstochtjes hier

Innocent
) Helaas is de gym te duur om vast te doen (zo'n 50 eurie p/m: STUDENTENPRIJS), waardoor ik heb besloten hier niet mee door te gaan. Ik had graag willen floorballen (=hockey binnen), maar genoeg andere leuke dingen te doen hier! Ik ben lid geworden bijSödermanlands-Nerikes nation (afgekort SNerikes) en ik ben er achter gekomen dat ze hier een leuk gemengd koor (70 man) hebben. Nu heb ik het altijd al een beetje jammer gevonden dat ik sinds ik ben gaan studeren niet zo veel meer met muziek doe, en laten ze nu net in Zweden een koor als een mega belangrijk iets beschouwen! Ze zingen allerlei medleys en hitjes, maar ook Zweedse liederen. Ik hoop hierbij een beetje aan mijn uitspraak meteen te kunnen werken, want dat is lastig!! Poeh. De accenten zijn op allemaal plaatsen waar je ze niet verwacht, en de puntjes die onze oosterburen gebruiken geven andere klanken dan hier. Verwarrend! Ik heb in ieder geval al gehoord dat ik erin mag en nu nog even afwachten tot de repitities die de 22e plaatsvinden!

Afgelopen zondag heb ik een tripje gemaakt door Southern Uppland. We hebben een museum bezocht, kasteel en de oudste stad van Zweden. Het was erg mooi om wat meer te zien van Zweden en het landschap is werkelijk betoverend (de zon hielp hier ook wel aardig aan mee, maar toch)!

Deze week was het dan zover: de colleges begonnen! Kort samengevat: lastig te volgen nog. Mijn docent komt uit Nieuw-Zeeland en mijn klasgenoten zijn vrijwel allemaal native Engelssprekenden! Het gaat erg snel, dus goed koppie erbij houden tijdens de colleges. Het grappige hier is dat er niet echt een verschil tussen werkgroepen en hoorcolleges zit. Mijn hoorcollege begon met de studenten aan een tafel en de leraar die aan diezelfde tafel zit en maar een beetje praat en veel interactie wil zien. Hij kwam ook al gauw met het geweldige nieuws dat over 4 weken het tentamen er al op zit (say what!?

Sealed
) Daarna geen colleges meer maar enkel nog een research paper schrijven. Ik volg hiernaast natuurlijk nog wel Basic Swedish, maar hiervan is het tentamen gelukkig pas begin december. Colleges zijn hier niet alleen anders door de setting, maar ik heb ook al gehoord van een meisje hier met wie ik om ga dat haar lessen constant worden onderbroken voor Fika met de leraar (koffie met wat lekkers erbij als sociale onderbreking)! Hoe geweldig moet dat zijn?

Aangezien voor deze week mijn weekend al begon op woensdagmiddag, kon ik vandaag lekker met wat anderen genieten van het lekkere weer. We zijn naar het meer gefietst (op de heen en terugweg vloog m'n ketting er maar 8 keer af, alle fietsen zijn hier aardig crappy) en hebben genoten van de zon, lekker gefrisbeet en sommigen hebben zelfs gezwommen! Morgen misschien een heel klein beetje aan de studie, zaterdag ga ik naar Stockholm en zondag is Ylse jarig dus dan gaan we haar 20e verjaardag eens even goed inluiden hier!

Ook mijn huisgenoten zijn nu allemaal gearriveerd, dus het is een drukke maar gezellig boel in mijn gang. Ik heb twee Zweedse jongens, een Oostenrijkse jongen en een Chinees meisje (die afgelopen 2 jaar in Nederland heeft gestudeerd) in mijn gang wonen. We kletsen vaak en kunnen lekker bij elkaar naar binnen lopen of eten soms spontaan samen.

Druk zat hier wel, dus maak je om mij vooral geen zorgen!

Cool

(Alhoewel, het leven hier is wel echt mega duur dus ik hoop dat de centjes van m'n Erasmusbeurs snel op mijn bankrekening komen te staan. Dus zelfs als je een lange tijd niets meer van me hebt gehoord, is dit waarschijnlijk nog steeds een goed teken
Money Mouth
)

Reacties

Reacties

Jolanda

Leuk om je foto's te bekijken en je belevenissen te lezen. Geniet van je tijd in Zweden! Knuffels van Julian ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!