Studentlivet i Uppsala

Ruim 5 weken alweer!

Hej hej!

Jag heter Marleen i jag kommer från Nederländerna. Jag talar nederlänska, engelska och lite tyska. Jag studerar media och journalistik. Min address är Rackarbergsgatan tjugotva, kolon sju femme two, tré tvo i Uppsala. Jag är tjugotvå år. Kursen i svenska börjar klockan kvart över åtta och den slutar tio. Ja, ja zoals jullie zien zijn mijn Zweedse lessen begonnen en dit is basically alles wat ik kan nu

Tongue Out

Afgelopen tijd heb ik weer van alles gedaan! Ik ben onder andere naar Stockholm geweest met Tea, Ida, Svenja, Ylse en Maud en hier hebben we tickets gekocht voor de “hop on hop off ” boot tour. Het centrum van Stockholm bestaat veel uit water, waardoor dit erg handig was. Het was heerlijk weer om dit te doen en nadat we de kaartjes hadden gekocht kwamen we er zelfs achter dat dit het laatste weekend was om de boottocht te doen! Hadden wij even geluk!

Ook ben ik naar de recce reception geweest van Snerikes, mijn nation. Dit is een speciale welkomstreceptie voor eerstejaars studenten, Zweeds en internationaal. Aangezien het voor Zweedse mensen nooit te vroeg is om te beginnen met drinken, waren we tijdens een spelletje om 14.00 die middag al aan de mojito’s. Though life. Na de predrinks gingen we in een stoet naar het hoofdgebouw van de universiteit, waar we alle ins en outs te horen kregen over student zijn bij Snerikes. Daarna gingen we naar het pand van Snerikes toe en maakten we ons klaar om aan te sluiten voor het diner. Dit was nog heel wat, want tijdens de toespraak bij het gebouw van de uni werd gezegd dat je een date nodig had. Iedereen in rep en roer, maar gelukkig had ik geen probleem want ik vond mijn keikindje al snel tussen de menigte

Laughing
. We liepen de imposante trap op, zij aan zij met je date, om vervolgens aan tafel te gaan zitten. En dan denk je dat je snel je eten krijgt, maar nee hoor! Eerst nog weer een toespraak, maar vooral: heel veel liedjes! Dit is iets wat we bij de gasques ook nog flink vaak gaan horen. We konden van te voren een “sångbok” kopen waar een geinige traditie bij hoort: je schrijft tijdens dit soort evenementen in elkaars boekje, bijt op de bladzijde en dan mag je het de volgende dag pas lezen want anders word je wellicht vermoord en dat soort dingen
Wink
.

Verder ben ik nog naar Gamla Uppsala geweest (oud Uppsala) waar we al achter kwamen dat we op die heuvels die ze daar hebben straks met de sneeuw príma van af kunnen roetsjen! Verder heb ik vorige week de plaatselijke kinderboerderij bezocht, om toch mijn gemis van Poek te verzachten

Tongue Out
. Die avond hadden we een international food night, waar zo’n 7 verschillende landen waren vertegenwoordigd. Ylse en ik hadden pannenkoeken gebakken en er was wonderbaarlijk genoeg een Amerikaans recept waar ik nog nooit van had gehoord: selderij met pindakaas en M&M’s. Dit was serieus best lekker!

Verder vorig weekend naar Göteborg geweest met Tea, Svenja, Lena en Ida, dit was erg leuk. Lekker autootje gehuurd en wat omgereden om wat van het mooie Zweden te zien. Op de weg hier naar toe zijn we nog gestopt in een klein dorpje (Gränna) wat bekend staat om zijn heerlijke snoepproductie (wat we natuurlijk moest uitproberen) en zijn we gestopt bij een vriend van Ida (die bekend is van het Zweedse tv programma “boer zoekt vrouw” haha).

Afgelopen maandag had ik mijn eerste koorrepetitie! Hoewel ik niks van de teksten begrijp en de sopraan partij mij nog letterlijk iets te hoog gegrepen is, is het wel erg leuk! De repetitie wordt halverwege onderbroken voor Fika en er zitten echt hele goede zangers tussen het koor J.

Dan tot slot om mijn lijst aan activiteiten af te ronden heb ik woensdag gevolleybald en dit beviel stukken beter dan floorball (met ruige Zweedse mannen). Het is een stukje verder fietsen, maar ja, je bent dan ook een stukje minder actief met volleybal dan met floorball naar mijn idee dus dat compenseert elkaar wel. Ook heb ik een gratis plekje gekregen van de universiteit om mee te doen met de Studentlopp.. Ik had me voor de grap opgegeven voor de gratis plekken met Lena, en toen kregen we van de week een mailtje dat we de plekken hebben gekregen! Het is 5 km dus gelukkig niet erg veel, maar ja als je nooit rent is het nog wel even oefenen

Innocent
Verder ook nog wat feestjes meegepakt zoals het International Gasque, wat erg mooi was want iedereen was heel netjes gekleed en het deed toch wel wat denken aan de Recce Reception wat etiquette betreft (alleen dan makkelijker omdat er Engels werd gesproken, Engelse liedjes waren en niet geheel onbelangrijk: aan de ‘niet naar de wc gaan tijdens het eten’ werd geen gehoord gegeven, thank god want ik ben met mijn tafelgenoten wel 5 keer geweest. Wat verwacht je ook met zo veel drankjes aan tafel!). Tot slot was gisteren een replica van het Oktoberfest bij Uplands nation, wat me toch wel erg nieuwsgierig maakt naar het échte Oktoberfest. Helaas niet erg lang gebleven, want vandaag moest ik gewoon weer aan de studie want mijn eerste tentamen is as woensdag. Spannend!

Verder nog wat ander leuk nieuws: ik heb een trip naar Lapland geboekt!! Dat kan natuurlijk niet ontbreken als je er ‘zo dichtbij zit’. Daarnaast heeft bijna al ‘mijn bezoek’ hun tickets al geboekt, beginnende met Nyn en Birdy as vrijdag, 2 weken later mama, 2 weken daarna Sly en 1 week daarna Kaar! Super leuk!!

Kiss

Nou, dat ik hier niet stil zit valt wel te zien

Smile
Volgende keer hopelijk een snellere en kortere update!

Hej då!

Reacties

Reacties

papa

Leuk verhaal Marleen. Je hebt het echt naar je zin daar. De tijd vliegt, zeker de komende tijd met alle geplande bezoekjes. We moeten tussendoor ook maar weer eens skypen. Veel plezier nog en ik ben weer benieuwd naar je volgende reisverhaal.
Groetjes papa

Ans Douma

Pff, wat een avonturen zeg! Je beschrijft het echt beeldend, het is net of ik naar een aflevering van 3-Op Reis met Floortje Dessing zit te kijken! En helemaal leuk dat je al na zo'n korte tijd in het Zweeds schrijft, haha. Je hoeft echt de volgende keer geen kort stukje te schrijven hoor, je hebt een " onderhoudende pen", het leest vlot weg. Je bent nog te jong voor memoires, maar straks heb je genoeg stof voor een boek! Enjoy en geniet van alle bezoekjes en je reis naar Lapland! Liefs, Ans Douma.

Riko Douma

Wat heb jij gezellig geschreven. Ik heb er van genoten.
Leuk, alle dingen waar je aan mee doet. Blijf genieten!
Vr.gr. Riko

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!