Studentlivet i Uppsala

Bezoek, feestjes & een klein beetje studie

Hej hej!

Oeps, en zo vloog de tijd weer voorbij voordat ik er erg in had. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: voor wie het nog niet had meegekregen, had ik mijn tentamen maar een heel klein beetje beter gemaakt dan verwacht. We moesten onze cijfers ophalen bij de office van de leraar en ik bleek de eerste te zijn, geen idee wat me te wachten stond want mijn docent had een waar pokerface. Toen hij mij mijn blaadje gaf zag ik alleen staan “A/VG”. Ik had niet echt een idee wat dit betekende en de docent bleef maar serieus naar me staren, waardoor ik vroeg “did I fail the test?”. Ik geloof dat hij verwachtte dat ik vroeg “did I PASS the test” want hij zei meteen ja en keek vol ongeloof. Ik bijna in tranen bij zijn bureautje en me afvragen waar het mis ging, wanneer de herkansing zou zijn, zou ik de herkansing dan wel halen, wat als dit tijdens een van mijn tripjes is..? Na 2 minuten werd ik uit mijn droom geholpen want eindelijk zei mijn docent wat: “ja ik weet ook niet hoe het kan, 97 van de 100”, waardoor bij mij enkele seconden later wat ging rinkelen: “maar betekent het dan niet dat ik hem wel heb gehaald??”. Ja, ja, dacht je van niet dan?? Oh ehh nou ja.. Dus mijn kleine traantjes van verdriet maakten al snel plaats voor heeeel veel traantjes van geluk, jeetje een 9.7, dat heb ik zelfs nog niet in Nederland ooit gehaald ;-). Met dit cijfer in mijn pocket, ben ik op dit moment hard bezig om het vak af te ronden met een paper en als dat ook binnen is zijn dat 15 studiepuntjes pour moi!

Naast het gestudeer heb ik ook mijn eerste bezoekjes gehad! Berdien & Nynke kwamen vrijdagavond laat aan in Uppsala, waarna we het nodige hadden bijgekletst en het luchtbed hadden opgepompt. Jammer genoeg bleken we om 3.00 ’s nachts erachter te komen dat er een gaatje in het luchtbed zat, maar waar?? Na wat gezoek en vermoeidheid later, vonden we het plekje en hadden we het dichtgetaped met wat plakband. Hoe het de volgende nachten zou volhouden zagen we later wel. Helaas hadden we 1 nacht geluk en de andere nachten waren we ook aan het plakken, maar ach, nadat het geplakt was sliepen ze geloof ik wel als roosjes. Ik heb hen Uppsala laten zien, kennis laten maken met het zo geliefde ONBEPERKT wafelbuffet bij OG nation en een dagje Stockholm gedaan.

Toen Nynke en Berdien hier waren, was er helaas niet echt een leuk feestje. De dag nadat ze weg waren echter wel: ABC party, wat staat voor Anything But Clothes. Mocht je je nou afvragen of dit echt betekent dat iedereen hier naakt rondloopt? Nee, dat (gelukkig) niet. Wees creatief was het motto! Ik zag meisjes rondlopen die verzopen in Ikea tassen, luchtbedden en lakens gewikkeld om personen, vuilniszakken die nog best vrij sexy in een jurk kunnen transformeren.. Leuk feestje was het zeker om mee te maken! Het feestje was in Flogsta, en dus in een gewone studentenverdieping, maar het was zeker een van de gavere feestjes tot nu toe!

Verder heb ik dan jawel, inderdaad meegedaan aan de studentlopp and I made it!! 5 km in zo’n 32 minuten: ik was trots (als je bekijkt dat ik in Groningen eigenlijk nooit ren en al opgeef na 5 minuten en hier nog maar 4 keer eerder had gerend

Laughing
). Dan was er vorige week nog een “rooftop cinema” op een van de Flogsta buildingen. Dit was erg geinig, want het dak van de 8 verdiepingen hoge flat was omgetoverd tot een openluchtbioscoop. Banken werden naar boven gesleept en dekentjes met warme thee (en wijn) werden tevoorschijn gehaald. Ook heb ik hier alweer mijn derde Flogsta scream gedaan, jawel. Dat is een bizar iets dat iedere avond om 10u gebeurt: iedereen begint ineens vanuit alle gebouwen van Flogsta om 10u 's avonds te schreeuwen en gillen. Het klinkt echt alsof er iemand vermoord wordt (wat ook het verhaal hier achter schijnt te zijn.. Creepy traditie wel eigenlijk).

Het meest exciting nieuws was echter wel: mama kwam!!!! Afgelopen donderdagochtend duurde mijn Zweedse les veeeels te lang, want na die tijd kon ik mama ophalen van het vliegveld. Nadat de les voorbij was sprintte ik naar huis, heb ik wasjes gedraaid, ontbeten, tas ingepakt en ben ik met de bus naar het vliegveld gereden. Toen ik mama zag staan rende ik al half met mijn armen open naar mijn moeder toe (denk je zo’n slowmotion versie hier van in, want in mijn verbeelding zag het er ongeveer zo uit). We zijn vanuit het vliegveld naar Stockholm gegaan. Eerst de koffers gedumpt in de kamer en mijn overlevingspakket van thuis bewonderd en uitgepakt (3/4 van mama’s koffer was benut door spullen voor mij, 1/4 slechts voor kleren en toiletspulletjes van mama). Daarna de stad in geweest, lekker samen wat rondgeslenterd en ’s avonds wat gegeten bij een leuk pub/restaurantje met leuke muziek uit de jaren ‘60/’70. De volgende dag nog meer van Stockholm gezien en vooral ’s avonds was Stockholm adembenemend mooi met alle lichtjes. Nu was ik al wel eerder in Stockholm geweest, maar ik ging vaak net weer voordat het donker werd naar huis, dus dit was zeker mooi om ook een keer te zien. Laat in de avond zijn wij met de trein naar Uppsala gegaan om hier samen te slapen op mijn studentenkamertje

Smile
Ohja, ik heb mama trouwens goed kennis laten maken met de Fika cultuur, of nou ja, misschien dat ze dit zelf al wel leuk vond sinds ze het iedere dag zelf voorstelde
Laughing
Dan zaterdag rustig Uppsala laten zien en ’s avonds hebben we gegeten bij Tea, die een etentje organiseerde (en het totaal niet erg vond om mama uit te nodigen omdat ze dan eindelijk niet de oudste was
Tongue Out
). Dit was erg gezellig en voor mama ook een leuke manier om mijn vriendinnen hier te ontmoeten. Dan zondag was het alweer tijd voor mama om te gaan. Eerst nog even het kasteel hier laten zien en daarna nog wat nagekletst met een theetje op mijn kamer en toen was het zover om haar terug naar het station te brengen. Dit was wel even goed slikken, maar gelukkig kan ik op dit moment terug kijken op een super leuk aantal daagjes met haar hier!

Momenteel ben ik in de bieb voor het schrijven van mijn paper (het schrijven van deze blog was alleen nog even net iets interessanter) en denk ik alweer aan Sylvester die volgende week al komt!! Verder ga ik overmorgen met Ida een uitzending van een Zweedse tv-show bijwonen (Så ska det låta) in Stockholm. Ik zal er waarschijnlijk weinig van begrijpen, maar Ida vertelde me dat er veel muziek bij is dus het is vast gezellig

Wink
Tot slot: zaterdag heb ik mijn eerste Halloweenfeestje! Waaah, super leuk en super benieuwd. Ga van de week eens even kijken wat voor griezeligs ik kan vinden (alhoewel, ik heb gehoord dat bijna alle Zweedse meisjes hier als kat verkleed gaan.. Dat lijkt me ook nog niet zo’n slecht idee als je mij zo kent
Kiss
).

Lieeefs!

Reacties

Reacties

papa

Weer een mooi verhaal Marleen, en ook leuk geschreven. Fijn dat je de leuke dingen zo goed kunt combineren met de studie.

Groetjes papa

mama

Wat hebben we genoten zeg, ik had niet gedacht dat Stockholm zo'n mooie stad is. En ook nooit gedacht dat ik nog eens in een echt studenten huis zou slapen.Het was erg fijn om een paar daagjes met jou alleen op te trekken

Ans Douma

Het leest als een spannend boek Marleen!
Het lijkt een groot avontuur!
Volgens mij kom je tijd te kort!

Groetjes!

Riko Douma

Wat kan jij gezellig schrijven.
Fijn dat je daar zo'n leuke tijd hebt.

Hart.gr. Riko

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!