Studentlivet i Uppsala

Där finns ingen dålig väder, bara dålig kläder!

Dit spreekwoord is erg gebruikelijk hier in het hoge noorden. Het spreekwoord komt neer op dat er niet zoiets is als slecht weer, alleen slechte kleding. Hoe kouder het wordt, hoe beter je je maar mag gaan inpakken. En trust me, het wordt steeds kouder, grauwer en leger buiten lijkt het, dus mijn tweede voering van mijn winterjas wordt er ondertussen bij gehaald! Vorige week donderdag was voor mij namelijk het teken dat de echte winter was begonnen, want er kwam mini sneeuw uit de lucht!!! WAAAH!! Helaas schijnt de echte sneeuw hier pas in januari gebruikelijk te vallen, maar ik heb nog hoop.

Wat heb ik zoal gedaan de afgelopen tijd? Weer te veel, want ik had weer geen tijd om mijn blog bij te houden (en eigenlijk nu weer niet, want ik hoor in 5 dagen een compleet essay te schrijven nu. Nee, ik ben niet te laat begonnen, het vaak duurt niet heel lang en we moesten eerst topic discussieren voor we konden beginnen. Dat gaat wat worden).

Ik ben naar een tv-uitzending van een Zweedse family-show geweest in Stockholm met Ida. Nu komt Ida uit het Zweedstalige deel van Finland en kon me daarom het nodige uitleggen, maar ik begreep zelf warempel ook wat grapjes (tenminste, dat denk ik). DAT VOELDE ZO GOED! :D Het was erg gezellig, alhoewel Ida en ik het leeftijdsgemiddelde van het publiek flink naar beneden hielpen..

Verder was het weekend vóór Halloween het Halloweenweekend voor mijn vriendinnen hier en mij, aangezien velen van ons bezoekjes het weekend erop kregen. Vrijdagavond een feestje gehad bij Snerikes en zaterdagavond een huisfeestje bij Lena's corridor. Waar velen zaten te denken over hoe ze hun outfit konden afwisselen met deze twee feestjes, was ik intens gelukkig met mijn kinder-kattenstaart en kinder-kattenoortjes, dat geen moment in mij dacht om van outfit te veranderen.

Laughing

Na dit Halloweenweekend begon mijn nieuwe vak (Journalism, Global Media & Society). Het vak valt een beetje tegen, maar ik moet mijn essay dus dinsdag al inleveren en dan is het ook alweer klaar. Deze week leek erg lang te duren omdat ik heel erg aan het aftellen was tot le boyfriend kwam! Donderdag was het eindelijk zover en hadden we afgesproken in Stockholm. Die avond gingen we ergens eten in Gamla Stan, en een vriend van Sylvester had hem gewezen op een gezellig tentje daar ook waar je heerlijke Chocomel kon drinken. Hoewel we propvol zaten van het eten kwamen we (door een misverstand?) toch tot de conclusie dat we dat nu wel even moesten uitproberen. Hoe zonde was het, de chocomel (en de fika) kregen we met moeite nog niet eens op.. Oeps! Gelukkig gingen de andere fika's beter ;-) We zijn twee dagen in Stockholm gebleven en de laatste twee dagen zijn we in Uppsala geweest. Afscheid nemen was erg zwaar, maar gelukkig had ik genoeg leuke dingen voor de boeg staan!

Afgelopen vrijdag deed ik mee aan de serenade met het koor. Het is traditie dat de mannen voor de vrouwen een serenade zingen de dag voor het Lentebal begint. Nu dachten de vrouwen dit jaar (feministisch als ze hier zijn), wij kunnen ook zingen voor de mannen, maar dan voor het Herfstbal! Dus zo begon het, vrijdagavond verzamelden we ons bij Snerikes om zo langs 4 plekken waar mannen zich hadden verzameld te gaan zingen. Ik was de enige international van de vrouwen die mee deed, dus het was zeker interessant zo'n hele avond met praktisch alleen maar Zweedse taal! Toen we bij Rackarbergsgatan de een na laatste groep mannen zouden toezingen, vroeg een meisje die naast me liep of ik niet voor mijn vriendinnen ook wilde zingen, omdat ik vertelde dat we hier in Racka woonden. Ik had daarop Lena met cryptische berichten geappt omdat mijn vingers van mijn handen leken af te vriezen, ze begreep er weinig van maar uiteindelijk was de boodschap duidelijk dat ze haar raam moest openen. Ze was samen met Svenja en ze vonden het super gaaf

Laughing
(voor het filmpje, die staat op FB!)

Karen was ondertussen die avond ook aangekomen in Stockholm en de dag erna gingen we dan ook samen naar het Herfstbal. Hier was ook Francesca, een vriendinnetje uit het koor uit Engeland, en we werden met het eten gelukkig bij elkaar gezet en een of andere mega hilarische 30-jarige Zweedse man zat ook bij ons. Hij vertaalde alles wat werd gezegd, veels te hard, en vertelde ons en vroeg ons van alles over Zweden in een super grappige toon. Bij het bal moesten wij als koor natuurlijk ook zingen, en Francesca was in de veronderstelling dat we de bladmuziek mee mochten nemen, maar 3 minuten voor we op gingen kwam ze erachter dat dit niet mocht. You must have seen the look on her face.. Haha, playbacken werd het voor mij ook wat met het eerste Zweedse liedje, maar de andere twee liedjes waren Engels dus dat ging wel goed! Super leuk om dit eens te hebben meegemaakt. De dag erna hebben Karen en ik beetje rustig aan gedaan, en afgelopen maandag kwam Anniek ook in Stockholm aan! We hebben meteen het wafelbuffet gedaan en 's avonds gezellig gegeten bij Kalmar's nation. Dit is een soort hippie/alternatieve nation (pro gay rights, vegan/vega food etc) en had er zelf ook nog nooit gegeten. Hing een super leuke sfeer en op gegeven moment gingen er allemaal mensen helemaal dansen in hun eigen wereldje: het leek echt alsof je terug ging naar het hippie tijdperk. De volgende dag zijn we weer de stad in gegaan en die avond gingen we naar een Ice Hockey wedstrijd!! Dit was echt heel leuk om mee te maken. Het stond op mijn bucket-list en ik heb nu zelfs Uppsala's locale ice hockey team kunnen bewonderen. Karen en Anniek vonden het ook machtig mooi, alhoewel ze het misschien niet zozeer over de wedstrijd hadden, maar meer over de mannen..

Kiss
Helaas had Uppsala's team uiteindelijk met penalty's met 5-4 verloren, maar spannend was het wel! Daarna zijn we 's avonds nog Snerikes clubavond geweest en ze hebben gelukkig het typische Zweedse uitgaan mee kunnen maken: eerst nog even een half uurtje in de rij staan (terwijl de club toen nog maar ruim een uur open was).

Woensdag aan het einde van de dag was het tijd voor Karen om naar huis te gaan en toen heb ik 's avonds met Anniek en Lena nog wat gegeten bij OG nation en daarna nog hot chocolat gedronken bij café Storken, een super leuk fika cafe waar ik ondertussen al mijn visite mee naar toe neem (waar Lena's verbazing groot was dat dit mijn 6e keer al hier was hihi). Ik zit nu in de bieb en heb net Anniek op de bus gezet naar het vliegveld en dit was het dan ook met alle bezoekjes!! Dat is toch wel raar hoor, vanaf het eerste bezoek iedere 2 weken zo ongeveer bezoek gekregen en nu komt er dan toch echt niemand meer! Ik ben wel blij dat ik leuke dingen op de planning heb staan nog, want heimwee komt zo nu en dan wel wat vaker op. Als je maar druk bezig blijft met leuke dingen, merk je het in ieder geval niet! Ik heb nog 5,5 week te gaan heb ik net geteld en als het goed is ga ik volgende week zondag toch nog naar St Petersburg!!! Het is Ylse en mij toch gelukt om een datum te vinden dat we er nog heen kunnen. We zijn dan drie dagen in St Petersburg en twee dagen in Helsinki. Verder heb ik nog een autumn concert in de kerk met het Snerikes koor en het Snerikes orkest. Na mijn terugkomst uit St Petersburg nog 'eventjes' mijn Zweedse tentamens erin knallen, dan naar Lapland en dan tot slot nog een laatste week genieten van mijn tijd hier met kerstmarkten bezoeken ed en dan kom ik alweer terug! Voor wie het wil weten, ik kom 22 december terug in Nederland en land op Schiphol om 18.15 :)

Tot zo ver dit reisverslag, ik ga eens verder met waarom ik in de eerste plaats in de bieb zit. Kusjes uit koud Zweden!
Oh ja PS: mijn eerste vak is binnen en daarmee 15 punten! Joepie!

Cool

Reacties

Reacties

Le boyfriend

Word nu alweer misselijk van de gedachte aan die chocomelk...

Ans Douma

Haha, leuk verhaal weer hoor! Wil wel met je mee naar St.Petersburg, veel te zien daar! Als je hier terugkomt vind je het leven in Grun vast heeeel saai Marleen! Hier gaat het over zwarte of gekleurde Pieten, hilarisch toch voor buitenlanders??? Waar gaat het over, ik ben fan van het Sinterklaasfeest van het eerste uur en heb nog noooooit aan discriminatie gedacht...! Tja, Marleen, dat mis je nu allemaal, haha! Groetjes en knuffel!!!!

Le bro de le boyfriend

Zo te horen vermaak jij je wel daar. Hier is het 30 graden en volop zon. Enjoy!

Groet uut Zwollywood

papa

Weer een leuk verhaal Marleen. Wat maak je toch veel mee en dan ook nog twee uitstapjes te gaan. En wat vliegt de tijd. Over ruim 1 maand ben je al weer in Nederland. Geniet er nog maar lekker van

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!