Studentlivet i Uppsala

Tallinn, St. Petersburg & Helsinki

Hoewel het me opvalt dat ik steeds een verhaaltje schrijf voorafgaand aan een deadline of een toets (lees: zoals vanavond en morgenavond mijn Zweeds examen), is dit toch het leukste moment om jullie weer wat leesvoer te geven.

Innocent

Twee weken geleden is de Sint aangekomen in Nederland. Ik had het er al met Susanne over, dat je je pas realiseert hoe leuk en fijn dit familiefeest eigenlijk toch wel is als je in het buitenland zit en er dus zelf niet bij kan zijn. Gelukkig probeer ik het hier nog een beetje te vieren door met Ylse de Sintoptocht te hebben gekeken in de bieb (jup terwijl we eigenlijk in stress zaten met een deadline voor een essay), ik heb mijn huisgenootjes hun schoen laten zetten en pepernoten en een gedichtje in gedaan en aanstaande zaterdag vieren ik met mijn vriendinnen hier niet alleen kerstmis, maar ook mini-kerstmis (Fins/Zweedse traditie volgens Ida) en Sinterklaas (heb nog een 2kg zak van Sylvester in mijn kastje dus die kan mooi mee)!

Aangezien ik vol blijdschap kon vertellen dat Ylse en ik toch nog op trip konden naar Helsinki & St. Petersburg, was de teleurstelling dan ook erg groot toen we hoorden dat de trip nog niet met 100% zekerheid kon plaatsvinden wegens te weinig aanmeldingen. Er was niet veel tijd en de dagen gingen snel voorbij. In deze tussentijd zijn we trouwens nog naar de Hunger Games geweest in de bios (med svenska undertexter!

Laughing
), heb ik mijn eerste Zweedse lekkernij gemaakt (chocolatbullar) en heb ik een optreden in de Missionskyrka gehad met het Snerikeskoor. Uiteindelijk hoorden Ylse en ik 2 dagen voor we zouden vertrekken dat de trip niet door ging. Natuurlijk waren we ondertussen ook al naar andere mogelijkheden aan het kijken, maar veel (studenten)organizaties bieden dit niet meer aan en richten zich meer op Lapland rond deze tijd. Maar gelukkig, kwamen we daar gewoon op de site van de cruise-maatschappij, waar je gewoon de trip ook alleen kon boeken en optionele rondleidingen erbij kon boeken. Naar een kleine bedenktijd (omdat ik het toch wel wat spannend vond op eigen houtje, vooral naar Rusland te gaan), hadden we 2 dagen van te voren geboekt. Het had gelukkig nog wel wat positievere kanten dan de trip waar we eerst mee zouden gaan, omdat we met de andere trip alleen Helsinki en St Petersburg zouden bezoeken en nu hebben we ook Tallinn bezocht. En dat ook nog eens voor 70euro goedkoper + 2 keer onbeperkt eten buffet op de boot
Wink

Woensdag aan het einde van de dag vertrok de boot van Stockholm naar Tallinn. De boot was echt mega groot en er was veel vermaakt: een zwembad op deck 2, een ware (Russische & foute) nachtclub op deck 9, de Duty Free shop op deck 6 en restaurants en shows op deck 7. Na een lichtelijk slapeloze nacht kwamen we in de ochtend aan in Tallinn. Hier hebben we door de oude stad rondgelopen en uitzichtpunten bekeken, fika gedaan voor slechts 3euro en genoten van wat sneeuw wat er nog lag! Aan het einde van deze dag vertrokken we weer, en ditmaal richting St Petersburg Vrijdag vroeg in de ochtend kwamen we aan in Rusland en mijn eerste impressie was dat het er allemaal vrij armoedig en sober uitzag. Het contrast is dan ook groot met de prachtige gebouwen die we kregen te zien met de rondleiding (Hermitage, the church of savior on spilled blood, de cathedralen..). Met onze rondleiding waren we met 3 andere Zweedse uitwisselingsstudenten (uit Nederland, Singapore en Australie) en 2 families uit Amerika die me verschrikkelijk erg aan de Home Alone familie deden denken. Dat zorgde wel voor een gezellige en grappige groep mensen. Fijne afwisseling ook wel omdat je het gevoel hebt alsof je op de boot met alleen maar Russische 50+ers zit. We zijn ook nog in het Hermitage museum zelf geweest en dit was erg prachtig en indrukwekkend. Helaas was het zo dat de tourguide ons de hele dag al attendeerde op erg goed op je spullen letten en zelfs jaszakken met rits zijn niet goed genoeg want zij was pas nog bestolen en 2 weken geleden een man uit Singapore die dacht het wel allemaal onder controle te hebben, waardoor ik niet heel rustig rondliep bij de bezienswaardigheden en in het Hermitage. Vooral toen de guide vertelde voordat we een bepaalde kamer in kwamen van het Hermitage, dat daar heel veel wordt gezakkenrold, verdacht ik op een gegeven moment werkelijk iedereen die maar iets te lang naar me keek

Tongue Out
. Gelukkig heb ik alles nog en was het ook wel lichtelijk hilarisch. Nadat de dag in St Petersburg voorbij vloog, was het weer tijd om naar de boot te gaan en de laatste bestemming van de trip te bezoeken. Zaterdagochtend kwamen we aan met de boot in Helsinki en hier hebben Ylse en ik vooral een beetje een chilldag van gemaakt. We hebben de domkerk, een kathedraal en een marktje bezocht en heel veel meer was er eigenlijk ook niet echt in en rondom het centrum. We hebben daarna vooral genoten van de heerlijke kerstsfeer die hing in de stad en de sneeuw die zelfs viel!
Smile
Rond 3u moesten we alweer terug bij de boot zijn, dus het was ook een redelijk kort dagje. Op de boot hebben we 's avonds genoten van het buffet en later nog drankjes gedaan met de andere 3 Zweedse Erasmus studenten en genoten van de vrij 'Russische' show (denk glitterpakjes, vrij veel make up, vrij weinig kleding).

Gisterenochtend kwamen we om 08.00 aan in Stockholm en aardig kapot van de reis, zijn we veilig aangekomen weer in Uppsala. Ik was vrij moe, maar had spontaan toch nog de Kerstmarkt in Uppsala (met vuurwerk!) meegepakt met de meiden en 's avonds zelfs nog naar een Gospel optreden geweest van een meisje die we kennen die daarin zong. Daarna was het toch eigenlijk wel tijd om mijn bedje eens op te zoeken en bedacht ik me dat het toch ook wel weer fijn was om thuis te zijn.

Kiss

Reacties

Reacties

mama

Wat fijn dat Uppsala al THUIS kan zijn. ;)) Of is dat thuis thuis thuis? Wat klinken je verhalen steeds mooi, ik zou er graag bij willen zijn en de foto's waren ook prachtig. Ben ook hee benieuwd naar de rest van de foto's.
Nog even, dan zit je avontuur er al weer op, ik kan me voorstellen dat je het ook wel jammer vindt dat het alweer voorbij is bijna.
Dikke kus van ons

papa

Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen. Het is net of je er zelf bij zit. Geniet nog maar mooi van de laatste weken daar, en ik hoop, dat je in Lapland nog vele leuke foto`s kunt maken.xxxxxxx

Ans Douma

Knap dat je zo mooi sfeer kunt beschrijven, je neemt ons mee in je verhaal. De Russische dames waren vast stevig gekapt en geblondeerd niet dan? Curieus dat verhaal over de vermeende zakkenrollers in de Hermitage. Ik snap dat je dan niet meer echt relaxt rondkuiert, haha. Nou Marleen, we zien er naar uit om je in levende lijve te kunnen knuffelen! Groeten en een dikke kus van Riko en Ans.

Riko Douma

Wat kan je toch heerlijk schrijven. Eigenlijk maak je pure reclame!
Fijn dat je zo geniet en dingen doet.
Hart.gr. Riko

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!